Ett par lediga dagar

Tidigt igår på morgonen hoppade jag på bussen i Cong för att ta mig hela vägen över ön till Dublin. Här blir jag i tre nätter eftersom jag passade på att ta ut några av alla de där semesterdagarna som jag tydligen hade kvar att spendera. Hittils har jag blandat tiden med att gå på museer som de har flera spännande av i Dublin, shoppat lite nödvändigheter som inte går att få tag på i lilla Cong (typ bra shampoo eftersom mitt hår är lite kräset, och nya gummistövlar som faktiskt är vattentäta) och att utnyttja hotellets wifi för att uppdatera datorn och mobilen, och lite appar och så. Dessutom har jag passat på att lämna in mobilen på lagning, så nu är skärmen hel och fin igen! 
 
Det första museet jag besökte var National Print Museum. Ett helt fantastiskt litet museum med en utställning av gamla tryckpressar och sånt. Det var väldigt intressant att läsa och lära sig mer om historian kring tryckta böcker, tidningar och liknande. Och alla pressar och hela museet i sig var väldigt vackert dessutom. 
 
 
 
Näst på min lista över museer att kika in var National History Museum, eller "The Dead Zoo" som det är känt som i folkmun. Jag tycker väl i princip att det är bättre att låta djur leva istället för att döda och stoppa upp dem, och jag skulle aldrig någonsin inreda mitt eget hem med det eftersom jag helt ärligt tycker att det skulle kännas lite creepy att ha ett dött uppstoppat djur hemma i vardagsrummet.. Men det var väldigt roligt att promenera omkring i den vackra byggnaden och kolla på djur från hela världen i verklig storlek. 
 
 
 
Människa - Chimpans - Orangutang - Gorilla (hona) - Gorilla (hane)
 
 
Det sista jag gjorde idag innan jag tyckte att jag hade traskat runt mellan olika ställen i regnet för en dag var att betala inträde för att få se Book of Kells, och kanske framförallt det gamla biblioteket på Trinity College. En helt fantastisk byggnad som verkligen inte gör sig rättvisa på bilderna. Det är synd att det är en så stor turistattraktion, jag hade älskat om det faktiskt gick att sitta ner och läsa eller skriva eller något där, nu var det helt fullsmockat med folk och inte riktigt så rogivande som jag kan tänka att det måste ha varit då biblioteket faktiskt användes som bibliotek.
 
 
 

Kommentera här: