Belfast

Jag vet att det kanske blir lite tradigt i längden, men precis som alla andra städer jag besökt på Irland, så är jag helt kär i Belfast! Det är en fantastiskt stad, och jag skulle utan problem kunna tänka mig att flytta hit och jobba ett tag eller något nån gång i framtiden. 
 
När jag kom in till Belfast onsdag runt lunchtid så var det första jag gjorde att promenera iväg till hamnområdet och beseöka Titanic-museet som finns här, precis på den platsen där de byggde Titanic för en herrans massa år sedan. Det var sjukt intressant att lära sig mer om hur båten planerades, byggdes och fungerade, och såklart blev man lite vemodig då man började fundera över alla som omkom i olyckan. På en del av utställningen hade de ljudinspelningar av överlevande som berättade om hur de upplevde det. En kvinna som berättade om hur de var ute på däck då de krockade med isflaket och hur de mer eller mindre hade ett snöbollskrig där uppe berörde mig extra djupt. 
 
På kvällen igår så umgicks jag sen med en hel bunt härliga människor som jag träffat på vandrarhemmet där jag bor nu i två nätter. Det är verkligen en fördel med att åka omkring själv, det blir mycket lättare att lära känna andra människor eftersom man inte har någon att umgås med redan..! 
 
 
Något jag har reflekterat över medan jag varit här är hur tydligt man märker att Belfast hör till Storbrittanien och inte Irland. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör den känslan så tydlig, men tex så har de svarta "London-taxi-bilar" här istället för den typen av taxi som finns i resten av Irland. Dock så känns ju Belfast helt klart med irländskt än London om man jämför de två. Så ja, en blandning av de två helt enkelt! 

Kommentera här: