County Antrim

Igår, torsdag, hade jag hela dagen fullbokad med att åka iväg på ännu en Paddywagon-utflykt. Jag var så nöjd med dagsturerna jag gjorde från Killarney, och det är ju ett extremt smidigt sätt att komma ut och se saker som inte är helt lättillgängliga. Den här gången styrde den gröna bussen kosan mot county Antrim, så långt norrut du kan komma på Irland i princip. 
 
Det första stoppet var en väg, eller snarare kanske själva allén, som kallas för The Dark Hedges, och som tydligen har varit med i ett ansnitt av Game of Thrones. Själv är jag ju inte så himla brydd över det, men det var en väldigt vacker plats, så jag knäppte en hel del bilder där ändå. 
 
 
Sen bar det iväg till det stora stoppet för dagen, Giants Causeway. En helt fantastisk plats som, enligt den tråkiga, vetenskapliga, beskrivningen, bildades på grund av kontinentalplattor som flyttade sig och magma för en herrans massa år sedan. Den roliga förklaringen handlar om en irländsk jätte, Finn, som byggde en bro över mot Skottland, som bara ligger en liten, liten bit bort från platsen, eftersom han ville ta sig över dit för att utmana en annan jätte, Benandonner, som bodde på andra sidan vattnet. Hur man än väljer att förklara platsens ursprung, så är det en otroligt häftig plats, och jag är verkligen jätteglad att jag fick möjlighet att komma upp hit och se den!
 
 
Sedan bar det iväg en kort liten bit bort för att snabbt kika in Dunluce Castle, en gammal ruin som byggdes på en klippa högt över havet. Väldigt vackert och väldigt romantiskt måste jag säga! 
 
 
Det sista stoppet, som tyvärr timeade in sig med att det började spöregna, var vid Carrick-a-rede Ropebridge, en repbro över ett stup mellan fastlandet och en liten ö, och för en liten peng kunde man få en biljett för att traska över bron, promenera typ 5 minuter runt den lilla ön och sen traska tillbaka över bron en gång till. Jag är ju verkligen inte den som är höjdrädd, men på en vinglig repbro typ 30 meter över havet så kittlade det ändå lite i magen - men mest på ett bra sätt! 
 
 

Kommentera här: